De kracht van Bredefleur kwaliteit, continuiteit en exclusiviteit

Door Margot Maljaars


Twintig jaar was Peter Evers toen hij naar Luttelgeest kwam om daar een nieuw bedrijf te starten. Ervaring had hij opgedaan bij zijn vader in Moerkapelle, waar het bedrijf al sinds 1970 gevestigd is en het zich sinds 1980 heeft gespecialiseerd in lelies. In 1995 wordt de naam van het familiebedrijf gewijzigd in Bredefleur en wordt er een nieuwe koers gevaren, waarbij het bouwen aan een merk dat gekenmerkt wordt door haar drie speerpunten: kwaliteit, continuïteit en exclusiviteit centraal staat. De samenwerking in de keten met veredelaar, bollenkweker, broeier en de handel wordt steeds verder uitgebouwd.

‘In het westen konden we niet meer uitbreiden’, vertelt Peter. ‘We hebben op diverse plaatsen ge-keken, maar dat we hier beland zijn lijkt vrij logisch. Dit gebied past bij ons en bij ons bedrijf. Natuur-lijk hadden we al veel connecties met de kwekers hier, een vriend van mij zat al hier in de polder en de coöperatieve gedachte en open no nonsense cultuur sprak ons aan. De bedrijven zitten hier mooi geclusterd, waardoor krachten makkelijk gebundeld kunnen worden en we samen sterk staan. De lijntjes zijn kort en de ondernemers hebben de goede instelling. Onze buurman doet het transport van onze lelies, hoe praktisch is dat! Juist dat gezamenlijke belang en het elkaar de handel gunnen gecombineerd met de wil zo goed en snel mogelijk te leveren maakt ons glastuinbouwge-bied sterk! Daarnaast zijn de grondstructuur en het klimaat geschikt voor onze lelies. We telen de lelies op de volle grond.’

Toen Peter vijf jaar geleden naar Luttelgeest kwam, werd hij in het diepe gegooid. ‘Ik was gelijk ook projectleider van de bouw, een grote verantwoordelijkheid rustte er op mijn schouders. Pa kwam één of twee keer in de week even kijken, maar het hele operationele gedeelte stond ik alleen voor. Toch voelde ik me hier gelijk thuis. Ik was ook trots dat ik hier een heel nieuw bedrijf kon starten. Ik kon het goed vinden met de boer en zijn vrouw waarvan we dit land hebben gekocht en zij kwamen regelmatig kijken. Zij gunden ons deze nieuwe uitdaging, daardoor voelden wij ons heel welkom.’

Anderhalf jaar later kwam broer Thomas het team versterken. ‘We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar dat hoeft ook niet’, zegt Thomas. ‘We houden elkaar scherp en dat is belangrijk. Inmid-dels hebben we ieder onze eigen expertises en daarin werken we uitstekend samen.’

Samen met het moederbedrijf in Moerkapelle, waar vader Piet en zoon / broer Levi de dagelijkse leiding hebben, wordt er gestreefd naar kwaliteit, exclusiviteit en continuïteit. ‘Dat is onze kracht’, vertelt Peter. ‘We hebben goede afspraken met de leveranciers van de bollen om de kwaliteit te waarborgen, daarnaast hebben we het privilege om als enige verschillende soorten te mogen telen. Hiervoor worden specifieke afspraken gemaakt met bollenleveranciers. De goede samenwerking komt tot stand vanuit wederzijds vertrouwen en goede afspraken met bollenkwekers en verede-laars. Daarnaast zijn alle lelies in ons assortiment het jaarrond verkrijgbaar. Op die manier hebben we elke dag een goedgevuld en stabiel aanbod voor de klok staan. Al onze lelies gaan naar de vei-ling. Hiervan gaat dertig procent direct naar de klant en zeventig procent voor de klok. 95 procent van onze lelies wordt geëxporteerd. Engeland is een grote afnemer. Daar staat de lelie als bloem op nummer één.’

Meer informatie over het bedrijf en het assortiment: http://www.bredefleur.nl/