Transport is levensader van de agrarische sector

Door Pim Soeters


Een op de vier vrachtwagens op de Nederlandse weg vervoert agro-producten, volgens Wageningen University & Research. Het onderstreept hoe belangrijk de agrarische sector is voor de Nederlandse economie. Een soepel lopend logistiek systeem is een onmisbaar onderdeel van dit uiterst diverse speelveld.

Koeien, schapen, kippen, melk, stro, eieren, mest, diervoerder, granen, soja, cacao en vis. Het is een kleine greep uit wat vervoerd wordt in de Nederlandse agrosector. Van levensmiddelenproducenten naar havens en vliegvelden, van fabrikanten naar opslagbedrijven en van distributiecentra naar supermarkten en restaurants. Het zijn enkele voorbeelden van hoe de transportlijnen lopen.

De agrologistiek zorgt ervoor dat onze melk in de koelkast staat, we aardappelen op het bord hebben en een stuk vlees kunnen bestellen in ons favoriete restaurant.

Het rapport van TNO over De agrologistieke kracht van Nederland¹ geeft een goed beeld van de rol die transport speelt binnen de agrosector.

Zo bedroeg de toegevoegde waarde in 2006 bijna tien miljard euro en waren zo’n 150.000 mensen werkzaam in de agrologistiek. In 1995 was dit 5.5 miljard euro en 125.000 arbeidsplaatsen. ,,De cijfers uit dit rapport zijn mogelijk wat gedateerd, maar ze geven wel goed de grote lijnen aan’’, stelt Frank van den Eijnden van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,Met de transport en logistieke sector in zijn algemeenheid gaat het beter wanneer de economie en dus bedrijvigheid aantrekt. De agrarische sector voelt dat denk ik iets minder, omdat mensen nu eenmaal niet minder gaan eten.’’

Er is volgens Van den Eijnden volop werk in de agrologistiek. ,,Het is voor sommige takken van sport binnen de sector wel een uitdaging om de juiste en voldoende chauffeurs aan te trekken. Chauffeurs moeten bereid zijn op afwijkende tijdstippen te werken’’, vertelt hij. Zoals het s’ nachts laden van dieren of bevoorraden van distributiecentra van bijvoorbeeld supermarkten. En het werken in weekenden. ,,Denk aan het laden van rauwe melk. Koeien produceren iedere dag melk.’’

Het vertrouwen bij de ondernemers in de transport en logistiek is ruim voldoende te noemen, blijkt uit het conjunctuurbericht van TLN over het vierde kwartaal van 2016. TLN noemde 2016 het beste jaar van de laatste vijftien.

Ondernemers in de agrarische sector beoordeelden 2016 positief met een 8.5. Het vertrouwen van de ondernemers binnen de hele transport- en logistieksector werd in kwartaal vier van 2016 gewaardeerd met een 7.2, voor de provincie Noord-Holland was dit een 7. In Gelderland hadden ondernemers het meeste vertrouwen: 7.8. Ondernemers in de agrologistiek kijken over het algemeen positief naar de toekomst. Ruim dertig procent van de bedrijven verwacht een goed jaar en meer dan zestig procent een normaal jaar, volgens cijfers van de TLN.

Onverwachte gebeurtenissen en uitkomsten kunnen overigens een grote invloed hebben op de ontwikkelingen in de sector. ,,Denk aan de Brexit’’, stelt Van den Eijnden. ,,Blijft er straks vrij verkeer van goederen of staan er weer lange rijen voor de douane? De krimp van de melkveehouderij als gevolg van de fosfaatnormen, betekent dat momenteel relatief veel vervoer van runderen plaatsvindt. Over een tijdje stabiliseert dat weer’’, geeft Van den Eijnden als voorbeeld.

Een ontwikkeling is dat steeds meer borging is vereist. ,,In de agrologistiek gaat het dan onder andere om tracking & tracing, temperatuurcontrole, de juiste reiniging en ontsmetting en het aantoonbaar maken van deze handelingen’’, zegt Van den Eijnden.

Ook dierenwelzijn staat steeds hoger op de agenda, evenals duurzaamheid. ,,Transport en logistieke bedrijven zijn gebaat bij het zo optimaal mogelijk inzetten van hun materieel. Bijvoorbeeld door ‘leeg rijden’ te voorkomen door op een retourrit een andere vracht onderweg op te pikken.’’

Veel bedrijven investeren daarnaast in groenere vrachtwagens en nieuwe technieken die voor een efficiëntere bedrijfsvoering zorgen. Ook proberen ze zo efficiënt mogelijk om te gaan met hun kilometers. Dit bespaart uiteindelijk geld én zorgt voor en lagere belasting van het milieu.

¹ ‘Nederland Distributieland (NDL/HIDC), Platform Agrologistiek, TNO, ‘De agrologistieke kracht van Nederland’, mei 2009’