Onbespoten groenten en fruiten zorgen voor een bom van energie

Brandnetel vitaminenbom

Genieten van het leven kan alleen maar als we ons lekker in ons vel voelen en barsten van de energie. Om dit te bereiken is het belangrijk om gezond te eten. Groente is van essentieel belang voor een verantwoord lichaam. Groente leveren veel essentiële voedingsstoffen. Ze ontgiften en voeden ons lichaam waardoor de risico’s op hart- en vaatziekten verminderden.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat groente bescherming biedt tegen sommige vormen van kanker. In het dagelijkse leven zul je van groente vooral profijt hebben doordat ze energie geven en een positief effect hebben op gewichtscontrole. Hiernaast voorkomen de vezels in groente onder andere constipatie.

Biologische groenten

Een trend in Nederland is het eten van onbespoten biologische groenten en fruiten. Biologische groenten, fruiten en vruchten zijn niet alleen gezonder en lekkerder, de biologische teelt is ook veel minder belastend voor het milieu. Zo zijn biologisch geteelde groenten en fruit in het algemeen intenser van smaak doordat ze minder water bevatten. Bovendien is het gezonder om biologisch fruit te eten. Een onbespoten appel bijvoorbeeld hoef je alleen even af te spoelen onder de kraan; er zitten gegarandeerd geen schadelijke overblijfselen van bestrijdingsmiddelen in het vruchtvlees. Ongeschild behoudt die appel zijn voedingswaarde: de meest waardevolle stoffen zitten vlak onder de schil. Ook de schil zelf heeft een positief effect op uw gezondheid doordat hij de darmwerking stimuleert.

Brandnetels

Het prikt enorm en zijn (vooral als ze in bloei schieten) niet echt mooi te noemen. Toch is de brandnetel enorm voedzaam en gezond. Wat veel mensen niet weten, is dat groene bladgroenten heel eiwitrijk zijn. Het eiwitgehalte in drooggewicht is vaak 25 procent. Brandnetel spant de kroon: het drooggewicht aan eiwit kan oplopen tot veertig procent. In verse vorm bedraagt het eiwitgehalte acht procent. Daarmee bevat deze wilde plant meer eiwit dan soja. Maar dit is nog niet alles: in brandnetels zitten verschillende geneeskrachtige secundaire plantenstoffen en ze zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Zo bevat honderd gram vers brandnetelblad vier keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C, meer dan zes keer die van pro-vitamine A, bijna anderhalf keer die van vitamine E en voorziet je ook van de dagelijkse dosis calcium en ijzer. Daarnaast is brandnetel rijk aan koper, zwavel, zink, mangaan, nikkel, selenium, borium, silicium en aan vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B9 en K. Genoeg reden dus om brandnetels aan je menu toe te voegen. Gelukkig zijn ze nog heel lekker ook en kun je ze op allerlei manieren gebruiken. Bijvoorbeeld in thee, soep, stamppot, quiche of pesto. Gedroogd en vooral ook rauw, zoals het recept bij dit artikel laat zien. Een prima manier om de gezondheid van brandnetels optimaal en verrassend lekker tot je te nemen.